Azokat a felhasználókat akik a mai napon valamilyen okból kifolyólag a Google nyitóoldalára tévedtek, a keresődoboz felett egy szülinapi party képe üdvözölte, amin a cég logóinak betűi voltak a résztvevők - és egyben az ünnepeltek is. A keresőóriás ugyanis a mai napon, az említett, viszonylag szerény módon ünnepli elindításának tizenharmadik évfordulóját.

A ma a világ egyik legértékesebb cégének és az internet vezető vállalkozásának számító Google-t 1998. szeptember 27-én hozta létre két frissen végzett stanfordi diák: Larry Page és Sergey Brin. Az eredetileg "BackRub" néven létrehozott, majd később - a tíz századik hatványa után - "Google"-ra átkeresztelt kereső alapját a két barát egyetemi évei alatt végzett kutató- ill. diplomamunkája képezte, amelyben azt vizsgálták, hogy miként is lehetne a webes oldalakon - annak közösségi jellegét kihasználva - a legrelevánsabb és egyben legmegbízhatóbb tartalmakat felkutatni egy-egy témához kapcsolódóan.

A Google viszonylag szerény módon: nyitólapi logójának lecserélésével ünnepli 13. születésnapjátA Google viszonylag szerény módon: nyitólapi logójának lecserélésével ünnepli 13. születésnapját

A megoldás alapját a Page által kidolgozott PageRank algoritmus ill. képlet szolgáltatta, amely- rendkívüli módon leegyszerűsítve - az alapján rangsorolja a weboldalakat, hogy azokra hány másik és milyen PageRank-értékkel rendelkező weboldal hivatkozik. Az algoritmus bevezetésekor annyira hatékonynak bizonyult a kurrens, jellemzően sokkal egyszerűbb és rosszabb módszerrel rangsoroló keresők által alkalmazottakhoz képest, hogy az évezred végére a keresőbiznisz élére katapultálta az egyébként akkor még elég tőkeszegény és kicsi vállakozást.

Ezek után egyenes út vezetett az üzleti sikerhez is, hiszen a keresők használata egyre inkább elengedhetetlen és megkerülhetetlen részévé vált az immár átláthatatlan méreteket öltő, és a hagyományos módszerekkel már nem rendezhető világméretű hálózat robbanásával - a Google és vezetői pedig kiváló üzleti érzékkel használták ki az ezáltal megnyíló üzleti lehetőséget, nevezetesen a fizetett keresőmarketinget.

A cég ráadásul növekedésével párhuzamosan egy másik tipikus hibát elkerülve egyre jobban diverzifikálta profilját és portfólióját, és számtalan sikeres internetes vállalkozást bekebelezése után megkerülhetetlen tényezővé vált az internet más népszerű régióiban is, mint például a videómegosztás, a blogolás vagy az internetes telefónia.

A Google számára egyetlen meghódítatlan - és máig fájóan idegen - terület a közösségi hálózatok maradtak, amelyen bár a cég újabb és újabb kísérleteket tett lába megvetésére, ez mindeddig nem sikerült neki nem csak a legnagyobb, de még a közepes konkurenseivel szemben is. A cég legújabb reménye ezen feladat elvégézésére a nyár elején elindított Google+ szolgáltatása, amelynek sikeréről azonban szintén továbbra minimum vegyes hírek érkeznek.

A Google ettől függetlenül a világ vezető webes vállalkozása, amelynek szolgáltatásai a web leglátogatottabb oldalai közé tartoznak. A cég az utolsó üzleti évében közel 30 milliárd dolláros bevételt ért el, amelyből ráadásul több mint 10 milliárd dolláros profitot tudott kimutatni - értékét pedig tőkekapitalizációja alapján jelenleg 174 milliárd dollára becsülik.