A Microsoft maga is azt tervezi, hogy olyan értékesítési és használati konstrukcióra tér át termékei - köztük a Windows és az Office - vonatkozásában, amelyben azok felhasználói egyszeri licencdíjért már nem vehetik meg a szóban forgó szoftverek örökös használati jogát, hanem havi előfizetési díjért cserébe juthatnak majd csak ehhez a lehetőséghez. Azt, hogy a csak előfizetéses konstrukcióban licencelhető Windows és Office mikor fog megérkezni, egyelőre még nem lehet tudni - de Redmond szerint egy évtizeden belül megtörténik a váltás erre.

"Meg vagyunk győződve róla, hogy az előfizetésen alapuló szoftver-mint-szolgáltatás modellé a jövő. [..] Véleményünk szerint egy évtizeden belül mindenki ezt a modellt fogja követni, mert ez tagadhatatlan előnyökkel jár", írta a Microsoft az Office hivatalos blogjában egy a napokban megjelent új posztjában. Utóbbi születésének apropóját az Adobe azon hét elejei bejelentése szolgáltatta, amelynek keretében a Photoshop gyártója nyilvánosságra hozta: megszünteti egyszeri díjért megvehető dobozos termékeit, és a jövőben szoftverei használati jogát kizárólag csak havi előfizetési díjért cserébe, felhőszolgáltatásával összekötve árulja majd.

Redmond szerint ugyanakkor egyelőre még nem érkezett ezen paradigmaváltás ideje, és "az embereknek időre lesz szükségük a csomagolt szoftverről az előfizetéses szolgáltatásokra történő áttérésre". A szoftverkonszern szerint az elkövetkező évek során fog erre megérni a gazdasági és technikai környezet, és a szolgáltatás-jellegű, havidíj alapú licencelési modell nagyjából az évtized végére ill. a következő évtized elejére válhatnak majd egyeduralkodóvá a piacon. Addig a vegyes modell fog maradni, amelyben az otthoni felhasználók tipikusan egyszeri licencdíjért cserébe veszik meg szoftvereiket, és az előfizetéses modellt elsősorban csak a vállalati felhasználók részesítik majd előnyben.

Az előfizetés szoftverhasználati konstrukciók legnagyobb előnyeként a vásárlók szempontjából azt szokás emlegetni, hogy nem követeli meg utóbbiaktól, hogy azok egy viszonylag magas összeget fizessenek ki előre tipikusan több évig használt programjaik használati jogáért cserébe, hanem ezt a fizetést kvázi elaprózhatják az adott időtávon, egy részletfizetéses konstrukcióhoz hasonlóan. Ezen kívül az előfizetéses modell keretében a felhasználók azonnal megkaphatják a szoftver legújabb változatait is anélkül, hogy ehhez a szokásos havidíjnál többet kellene fizetniük - ha pedig elégedetlenné válnak az adott termékkel, könnyen és olcsón válthatnak egy másik, konkurens megoldásra.

A gyártók számára a modell két legnagyobb előnye, hogy jó eséllyel csökkenti a kalózkodás mértékét a pénzügyi szempontból a felhasználók számára könnyebben vállalható konstrukció révén, és hogy kiszámíthatóbb és egyenletesebb bevételi forrást teremt működésükhöz és szoftvereik folyamatos fejlesztéséhez az eseti vásárolásoknál.