Július elsejei hatállyal két magyar mobilszolgáltató is jelentős emelést hajt végre előfizetési díjaiban és tarifáiban. A korábban Pannon néven ismert Telenornál és a korábban T-Mobile néven futó Telekomnál is többet kell majd fizetni alapdíjként, a hívások után percenként és persze az SMS-ek és a mobilinternet után is.

Ezekkel a változásokkal kapcsolatban az elmúlt napokban számos téves információ látott napvilágot, illetve az előfizetők oldaláról rengeteg kérdés is felmerült. Cikkünkben a témával kapcsolatos tudnivalókat foglaljuk össze, és elmondjuk azt is, hogyan tudjuk elkerülni az áremelést.

Tartalom:

  1. Mi lesz drágább és mennyivel?
  2. Mit érdemes tennem?
  3. Elkerülhetem az áremelést?
  4. Hogyan tarthatom meg mostani tarifáim?
  5. Egyéb tudnivalók
  6. Sietni kell!
A júliusi telefonszámla meglepetéseket tartalmaz majd azoknak, akik nem lépnek időbenA júliusi telefonszámla meglepetéseket tartalmaz majd azoknak, akik nem lépnek időben
Mi lesz drágább és mennyivel?

Az, hogy kinek pontosan mennyivel változnak a különböző díjai, erősen függ attól, hogy melyik szolgáltatónál, milyen konstrukcióban (előfizetés vagy feltöltőkártya) és pontosan milyen csomagja van. Első körben ennek érdemes utánanézni, ti. hogy most pontosan milyen díjakért is használjuk a szolgáltatásokat, és mire fognak növekedni azok a július 1-i váltást követően.

Ez nem csak az áramelkedés mértéke miatt érdekes, de azért is, mert ha megnézzük a jelenlegi havi-, perc- és SMS-díjainkat, akkor mindjárt össze is hasonlíthatjuk azokat más szolgáltatók aktuális ajánlataival is. Ha esetleg a másik szolgáltatónál - vagy ugyanannál, de egy másik csomagban - találunk jobbat, akkor lehet, hogy az áremelkedés kikerülése helyett inkább érdemes váltanunk, mert azzal még annál is többet spórolhatunk, mint ha sikerül jelenlegi díjaink megtartanunk.

A fenti feladat elvégzését - ti. a jelenlegi és az új, emelés utáni tarifáink felderítését - a Telenor pofonegyszerűvé teszi. Esetében ugyanis az előfizetőknek elég csak erre az oldalra ellátogatniuk, ahol mobilszámuk megadását, majd az arra SMS-ben kiküldött biztonsági kód visszaírását követően részletes listát kapnak az aktuálisan fizetett és a július 1-étől aktuális díjaik után.

A Telekom esetében a dolog eggyel bonyolultabb: itt ugyanis a szolgáltató gyakorlatilag az előfizetőkre hárítja a régi és új díjak kiböngészésének feladatát. Utóbbiak ezen az oldalon találják meg azokat a PDF formátumú dokumentumokat, amikben a cég összefoglalta, hogy az egyes csomagok esetében pontosan miről mire változnak különböző szolgáltatásainak díjai.

Mit érdemes tennem?

Ha a fentiek alapján végre sikerült megállapítani, hogy mik az aktuális díjaink, mik lesznek az újak, illetve milyen árakon kínálnak hasonló szolgáltatásokat a konkurensek, el tudjuk dönteni, hogy melyik lenne a legkedvezőbb számunkra, illetve hogy melyik mellett szeretnénk a jövőben mobilozni. Ha valaki ezek alapján úgy gondolja, hogy jók lesznek neki az új díjak is és nem akar semmilyen váltással, ügyfélszolgálattal bajlódni, akkor semmi dolga nincsen: ha ugyanis semmit nem tesz, az új díjszabás automatikusan életbe lép részére július 1-i hatállyal.

Ugyanakkor ha valaki a konkurenseknél még a jelenleginél is kedvezőbb díjszabást talál, értelemszerűen megfontolhatja a váltást másik szolgáltatóhoz. Ezt szerencsére már több mint egy évtized óta úgy is meg tudja tenni, hogy nem veszti el közben korábbi telefonszámát - tehát nem kell a váltás révén esetleg realizálható nyeresége többszörösét elköltenie ismerősei értesítésére az új számáról, a banki értesítési száma megváltoztatásáról és az internetes regisztrációk frissítéséről már nem is beszélve. A számhordozásos váltás részleteiről keretes cikkünkben írtuk meg a legfontosabb tudnivalókat.

A harmadik lehetőség persze az, hogy a jelenlegi csomagunk és tarifáink tűnnek a legjobbnak, és legjobb lenne azt megtartani. Erre most bizonyos körülmények között lehetőségünk is van - de ehhez gyorsan kell intézkednünk.

Elkerülhetem az áremelést?

Az áremelés elkerülésére és a jelenlegi díjaink megtartására az ad lehetőséget, hogy a mostani áraemeléshez ún. kétoldalú szerződésmódosításra van szükség, ami azt jelenti, hogy a szolgáltató azt csak a mi beleegyezésünkkel hajthatja végre. Ha tehát mi jelezzük felé, hogy az általa felajánlott tarifaemelést nem fogadjuk el, akkor utóbbi nem fog életbe lépni - legalábbis nem a jelenlegi szerződésünk vonatkozásában.

Ezen a ponton jelentősen eltérnek az előfizetők lehetőségei attól függően, hogy milyen szerződésben állnak a szolgáltatóval. Legrosszabbul a prepaid kártyás (Domino illetve Praktikum) felhasználók járnak - ők ugyanis csak addig tudják a díjemelést elhalasztani, amíg ismét rá nem töltenek összeget a kártyájukra. Utóbbi ugyanis szerződésmódosításnak, illetve -kötésnek minősül, és automatikusan életbe lépteti az új feltételeket, a megemelt díjakat is.

Havidíjas előfizetők ezzel szemben a határozott vagy határozatlan idejű szerződésük lejártáig, illetve felbontásáig - tehát elméletileg akár több évre is - eltolhatják az új díjak életbe lépését. Persze esetükben is igaz, hogy amint bármilyen módosítást végrehajtanak szerződésükön: csomagot váltanak (akkor is ha csak pl. mobilinternet csomag), új szolgáltatást rendelnek meg vagy akár átíratják adataikat, jelenlegi szerződésük megszűnik és számukra is az új tarifák lépnek életbe.

Hogyan tarthatom meg mostani tarifáim?

Ahhoz, hogy az előfizető megtarthassa - legalábbis a szerződés a fent meghatározott módon történő lejártáig, illetve újrakötéséig - jelenlegi tarifáit, a megadott határidőig jeleznie kell jelenlegi szolgáltatója felé azt, hogy az utóbbi által javasolt kétoldalú szerződésmódosítást nem fogadja el. Erre személyesen, telefonon és írásban is lehetősége van.

Az írásos jelzéssel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy bár ebbe az email és a weboldal is beletartozik, ezekre csak akkor érdemes hagyatkozni, ha visszajelzést kapunk a szolgáltatótól arról, hogy megkapta az üzenetünk. Tehát ha Telenor vagy a Telekom oldalán jeleztük, hogy nem fogadjuk el a feltételeket, de nem kapunk erről visszaigazolást, hívjuk fel inkább az ügyfélszolgálatot is (még a határidő lejárta előtt) - mert egyéb esetben könnyen hivatkozhat majd a szolgáltató arra, hogy nem kapta meg nyilatkozatunk.

A Telenor esetében az online írásos formában történő nyilatkozást ezen az oldalon keresztül javasoljuk, míg a Telekom előfizetői ezen a weblapon át vehetik fel a kapcsolatot szolgáltatójukkal az ügyben a nélkül, hogy ehhez be kellene fáradniuk egy értékesítési pontra, vagy akár hosszú időn keresztül várakozniuk kellene egy ügyfélszolgálati munkatárs elérhetővé válására.

Bármilyen úton is keressük meg a szolgáltatót, mindössze azt kell jelezni felé, hogy az általa javasolt szerződés-, illetve tarifamódosítást nem fogadjuk el.

Egyéb tudnivalók

Ha ezt telefonon vagy személyesen tesszük meg és régebbi, illetve megbízható előfizetői vagyunk a szolgáltatónak, akkor valószínű, hogy a cég munkatársa valamilyen kedvezményt fog felajánlani annak érdekében, hogy mégis menjünk csak bele a módosításba. Ennek részleteire érdemes odafigyelni, hogy ti. hány hónapig biztosítja, illetve kér -e újabb hűségidőre szerződést cserébe, és ennek alapján utánaszámolni és megfontolni, hogy ragaszkodunk -e eredeti elképzelésünkhöz vagy esetleg így már belemegyünk -e a szerződésmódosításba.

Persze utóbbi nem szükségszerű, és elképzelhető, hogy a cég simán elfogadja nyilatkozatunk. Ebben az esetben a jelenlegi tarifáink maradnak érvényben a szerződés a fent már jelzett módokon történő megszűnéséig, módosításáig (prepaid szerződés esetében a kártya újbóli feltöltéséig). Ennek ellenére érdemes lesz majd a következő havi számlán odafigyelni, hogy tényleg maradtak -e a díjak, amiket a szolgáltató valószínűleg kedvezmény formájában biztosít majd, az új, emelt díj mellett szerepeltetve azt a számlán.

Sietni kell!

Fontos, hogy a nyilatkozat megtételére már csak rövid ideig van lehetőségünk, így aki ennek alkalmazása mellett dönt, mindenképpen sietnie kell. A Telenor esetében az előfizetők június 30-ig - tehát keddig - tudják jelezni a módosítások elutasítását a korábban említett módokon. A Telekom előfizetői ezzel szemben a július 1 utáni első számlalevelükben kapnak majd részletes tájékoztatást a módosításokról, és ennek kézhezvételét követő 15 napon belül nyilatkozhatnak majd.

Amit a számhordozásos váltásról tudnod kell

A számhordozásos váltás a Vodafone-nál a legegyszerűbb - itt ugyanis akár online vagy telefonon is tudunk új előfizetést kötni, aminek megrendelésekor jelezhetjük, hogy ahhoz meglévő számunkat szeretnénk náluk használni, illetve hogy azt át szeretnénk hozzájuk vinni. Ezzel szemben a Telekom esetében be kell fáradni személyesen valamelyik üzletükbe a számhordozásos váltáshoz, és a Telenornál is csak személyesen lehet a számhordozásos váltást intézni.

Fontos, hogy a váltás csak akkor fog zökkenőmentesen lezajlani, ha a személyi okmányokban (tipikusan a személyi igazolvány és lakcímkártya) szereplő adatok megegyeznek azokkal, amik az eddigi szolgáltatónknál is szerepelnek. Ha nem, a hordozás késedelmet fog szenvedni, vagy el fog húzódni. Ugyanez történik akkor is ha van 30 napnál régebbi tartozásunk az eddigi szolgáltatónknál a váltás pillanatában.

Szintén érdemes odafigyelni, hogy mobilunk független legyen vagy kérjük szolgáltatói zárának feloldását, mert egyébként hiába váltunk át az új szolgáltatóhoz, annak SIM kártyájával nem fog készülékünk működni. Persze új mobilt is vehetünk az új szolgáltatónál is, de ez egyrészt megint csak negálhatja a váltásból egyébként adódó nyereségünket, másrészt újból ebbe a csapdába fogunk kerülni ha az új szolgáltatónk ismét (vagy ő is) díjat emel majd.