PC Fórum
  • Kisebb betűméret
  • Eredeti betűméret
  • Nagyobb betűméret

Nem indul a ventilátor
50

2013-09-04T05:09+01:00
Doktorovics
DoktorovicsPC Fórum
regisztrált tag
Sziasztok.

Bár ez inkább már villamosmérnök/hobbielektronika kategória, azért szeretnék megkérdezni valamit.

A gépházam elejében található kettő darab ventilátor. Az egyik világít, áramot kap, és elvileg forog a benne található motor miatt, a másik csak inkább dísz, egy propeller egy tengelyen és nincs saját hajtása. AeroCool Vx-E házzal rendelkezem.

Azonban ez a bizonyos meghajtható, nevezzük "belső" ventilátornak nem indul. Világít, tehát áramot kap, azonban képtelen felpörögni. Először azt hittem a túl sor por miatt, kitakarítottam a házat (tényleg volt por), de semmi eredmény. Ha a ventilátort kézzel (vagy inkább sűrített levegőt használva) "belököm", akkor lassulgatva, mint a köhögő autó, de előbb-utóbb (inkább utóbb) beindul. Azonban úgy tűnik magától képtelen.

Most lesz két éves a szerkezet, újonnan vásároltam. Az a kérdésem, hogy mit lehet ezzel a "jószággal" kezdeni, van-e valami módja a ventilátor egyáltalán ellenőrzésének, vegyek-e újat vagy megoldható a felpörgetése itthon is? (A sűrített levegős belökögetés nagyon nehézkes úgyhogy azt kihagynám.)

A ventilátor egyébként egy 12V-os Molex sínre van kötve, egyedüli eszköz. Csak egy mobile rack meg egy backup winyó (molex->sata táp átalakítóval) kötve erre a sínre, de kihasználatlanság miatt 99%-ban mindig le vannak húzva a tápról. Szóval egyedül van rajta.

Attól félek, hogy le fog égni, mivel be van kötve, de látszólag nem pörög, valami kech van, és magával rántja a tápot vagy bármi mást. Meg hogy a merevlemezem felforr, mivel ez a ventilátor felelős annak hűtéséért valamint a "légcsatorna" kialakításának megkezdéséért.
Mutasd a teljes hozzászólást!
Nem indul a ventilátor
2013-09-04T05:09+01:00
Doktorovics
DoktorovicsPC Fórum
regisztrált tag
kézzel is csak nagyon nehezen tudom a lapátot tekerni benne
- tele van szeméttel.

Ezt nem elég WD40-el kimosni, szét kell szedni. Ha leveszed a fóliát, alatta lesz egy kis gumi dugó (vagy nem!), ezt kiszeded, látni fogod a tengely végét. Ha siklócsapágyas, akkor lesz rajta egy kis kerek műanyag rögzítőgyűrű (régebben itt még zégergyűrű volt!), csipesszel ki tudod venni - ezután kijön a tengely a lapátkoszorúval. Szeszes vattával megpucolod, megkened, összerakod - ennyi.
Baj csak akkor van, ha valami kemény dolog került bele ami kidarálta a furatot, ekkor sajnos cserélni kell - de ez ritka
eset.

Én mindig így csinálom.
Mutasd a teljes hozzászólást!
Oszd meg másokkal is!

Kiveszed,a tengely takaró fóliát leveszed,majd WD40 spray, vagy (műszerolaj)vissza a takaró és indítod.Menni fog.
Illusztráció<<<<<< a másik felén van a tengelyvég takaró fólia.
Mutasd a teljes hozzászólást!
Kedves gustty55!

Köszönöm a válaszod. Időközben elintéztem, hogy ma estére szerzek WD-40-et, így előkészületként szétszedtem az előlapi "panelt" és kiszereltem belőle a kérdéses ventilátort.

Készült két fotó, kérlek megmondanád, melyik oldalt kell akkor a takarópapírt eltávolítani?

Ezen a képen a ventilátor azon oldala látható, amelyik a gépház előlapja felé mutatott (tehát ha szemből néznénk a gépházat, a ventilátor ezen részét látnánk). Itt a takarópapír (nem tudom mennyire látszik a mobiltelefonos képen) egy picit púpos.
Mutasd a teljes hozzászólást!
Csatolt állomány
Ez pedig a másik oldala az eszköznek, ez volt a gépház belső oldala felől. Itt a takarófólia érintetlen, teljesen sima és rendesen a helyén van.

Ellenőriztem a ventilátort, szerintem megszorulhatott. A kérdésest már kézzel is nehézkes tekerni (fújni meg már lehetetlen), amíg a többi venti kézi tekerésre és fújásra is akadálytalanul pörög.
Mutasd a teljes hozzászólást!
Csatolt állomány
Amelyik oldalán a tápvezeték csatlakozik, ott kell levenni a védőfóliát.

Viszont én a wd40-es kezelés után (azzal csak kimosni érdemes) kitisztítanám és tennék bele pár csepp műszerolajat.

Egyébként a szabály az, hogy a golyóscsapágyas ventillátort olajozni, a csúszócsapágyasat pedig zsírozni kell.
Mutasd a teljes hozzászólást!
Egyébként a szabály az, hogy a golyóscsapágyas ventillátort olajozni, a csúszócsapágyasat pedig zsírozni kell.


Fordítva. A csúszócsapágy az szinterezett bronz, porózus. Olaj alatt vákumozzák, ezért a pórusok megtelnek olajjal. Ez szárad ki idővel, előidézve a kopást.
Mutasd a teljes hozzászólást!
Azt a takaró fóliát vedd le.Ott találod a tengelyt.Mivel ez csúszócsapágyas,ezért a wd40 jó ahhoz,hogy elinduljon a forgás.Aztán lehet olajozni,zsírozni(bitvadász is ezt írta),majd vissza a helyére.
Ha zsírt keresel akkor nagy fordulatú berendezéshez ajánlott zsírt kell felraknod.Ezt a fogtechnikusoknál kaphatsz(ott 32000-45000 f/min) gépek vannak.Elég egy gombostűfejnyi belőle.Olajnak meg elég az általános műszerolaj.
Mutasd a teljes hozzászólást!
Ha nem szoros ( feszültség mentes állapotban, kézzel meglökve a lapátot, van kifutása ), akkor csere - hibás a vezérlés, kár bajlódni vele. A takarítás, kenegetés csak idő pazarlás.
Mutasd a teljes hozzászólást!
Ezt a "van kifutása" dolgot nem értem, elnézésed kérem. Mint említettem, a gép többi ventilátorát kézzel (és fújva is) meg tudom hajtani. Kézzel meglököm, pörög, aztán lelassul. Mindegyik.

De az a ventilátor, amit most szereltem ki (amelyről a kérdés szól), sem fújva, sem sűrített levegővel nem "pörgethető", kézzel is csak nagyon nehezen tudom a lapátot tekerni benne. Érezhetően feszül valahol (mivel a többi ventilátor puhán és lazán forog kézzel tekerve), bár nyikorgó/súrlódó hangot nem hallok amikor mozgatom. Feszültséget ráadva a led-ek bekapcsolnak, a venti megpróbálgat el-elindulni, de képtelen felpörögni.
Mutasd a teljes hozzászólást!
A csúszócsapágy az szinterezett bronz, porózus
- valóban, van ilyen siklócsapágy is.

Csak sajnos a PC-s ventillátorok ezt hírből sem ismerik! (síma furat a műanyagban, ebben forog a tengely)
Ide tökéletesen megfelel a Liton zsír, az az előnye is megvan hogy a melegedés hatására nem olvad meg, nem folyik ki.
Mutasd a teljes hozzászólást!
síma furat a műanyagban, ebben forog a tengely


Én még ilyet nem láttam. Van a tengelyvégen egy műanyag alátét, de ez a tengely Zeger gyűrűje. Alatta a bronzcsapágy.
a csúszócsapágyba meg bele sem megy a zsír. A tetején marad. (Bár tőlem, ahogy akarod)
Mutasd a teljes hozzászólást!
Na akkor az ilyen csapágy olyan csapágy vitáknak elejébe mennék, eltávolítottam a takarófóliát, itt egy újabb kép a ventiről.

[off]És persze pont ilyen miniatűr rétegek kiszedésekor nincs körme az embernek...[/off]

Azonban innen hova tovább? Lejött a takarófólia. Kapásból kettő is volt, a kisebb hátoldalál (a ventilátor belseje felé) van egy valami (a fekete körnek látszó dolog a képen), ami első próbára kemény (nem nyomható be), és határozottan nem mágneses.

Tehát most van hozzáférésem a venti belsejébe menő "csőhöz", de akkor hol is kéne megkennem?
Mutasd a teljes hozzászólást!
Csatolt állomány
kézzel is csak nagyon nehezen tudom a lapátot tekerni benne
- tele van szeméttel.

Ezt nem elég WD40-el kimosni, szét kell szedni. Ha leveszed a fóliát, alatta lesz egy kis gumi dugó (vagy nem!), ezt kiszeded, látni fogod a tengely végét. Ha siklócsapágyas, akkor lesz rajta egy kis kerek műanyag rögzítőgyűrű (régebben itt még zégergyűrű volt!), csipesszel ki tudod venni - ezután kijön a tengely a lapátkoszorúval. Szeszes vattával megpucolod, megkened, összerakod - ennyi.
Baj csak akkor van, ha valami kemény dolog került bele ami kidarálta a furatot, ekkor sajnos cserélni kell - de ez ritka
eset.

Én mindig így csinálom.
Mutasd a teljes hozzászólást!
Már nincs jelentősége, mert kiderült hogy szorul, de a kedvedért ...
A van kifutása azt jelenti, hogy meglökve/megforgatva nem marad állva a befektetett mozgási energia megszűnése után, hanem lassulva áll meg.
Mutasd a teljes hozzászólást!
A feltöltött képen látszik a ventilátor jelenlegi állapota. Én itt most semmi olyat nem látok, amit egykönnyen ki lehetne szedni.

Hogy bármi kemény dolog került volna bele... nem tudom. Természetesen előfordulhat, de akkor is a gyárban. A ventilátort én vásároltam, a csomagolás sértetlen volt (bár már találkoztam olyan "új" áruval amelyet igazából csak újracsomagoltak, szóval olcsó vigasz) és én szereltem be. Azóta pedig egy 1,5 hónap híján 2 éves gépet hűtött. Ha ez bármit számít, a bekapcsolva tartott ideje (az első és egyetlen használt merevlemez SMART értéke szerint) 260 nap. Ha bármi került volna bele, kellett neki ennyi idő, hogy tönkretegye?

Remélem műszerolajból nincsen speciálisabb fajta, legalábbis otthoni használatra. Ha jól emlékszem, nekem van műszerolajom itthon (ha nem majd veszek)... Még annó kerékpár bovdenjei meg váltója miatt kellett. Amikor vásároltam azt mondtam műszerolajat szeretnék, adták aztán ennyi, nem kérdezték "milyet?". Ha minden igaz ilyen laposüveg-alakú műanyag tárolóedényben van, kis csöpögtetővel a tetején.

@Mekmester: Értem, köszönöm.
Mutasd a teljes hozzászólást!
Bármilyen kenőanyag jobb, mint a semmi kenőanyag. A tiéd egyszerűen kiszáradt, pedig ahogy látom egy kicsit jobb minőségű darab. Pár cseppet óvatosan csöpögtess a lukba (ne ússzon minden olajban), és kézzel óvatosan mozgasd a lapátokat. Ha csak ez volt a baja előbb utóbb beindul.

Amit én leírtam, az nagyjából gyári állapotba hozza a ventillátort, de hozzáteszem van olyan hét hogy tizet is javítok - kb 5 perc munka az egész, ha van benne gyakorlatod.
Mutasd a teljes hozzászólást!
Ott az a fehér karika, az a zéger. Alányulsz, leszeded. Nem annyira egyszerű, mert a tengelyben van egy horony, abba belepattan.
Ha levetted, látni fogod a tengelyt, ahogy kijön a csapágyból.
Oda kell az olaj. Meg kell fogatni, leitatod, majd megint olaj. Leitatod megint (a kijövő trutyival együtt, és újra olaj. Amíg szépen nem forog.
Így szoktam. Ez fél-egy évvel meghosszabbítja az életet. Tovább nem. A vásárlást nem lehet megúszni.
Mutasd a teljes hozzászólást!
Ott az a fehér karika, az a zéger. Ha levetted, látni fogod a tengelyt, ahogy kijön a csapágyból.


Ha a zégert leveszi, akkor előre símán kijön a tengely a perselyből. Mind a kettőt tökéletesen meg tudja pucolni - ez a korrekt megoldás. Tisztítás után megkeni, összerakja - kész.
Mutasd a teljes hozzászólást!
Leapplikáltam a zégergyűrűt a helyéből, ezután ki tudtam húzni a propellert a venti vázából. A műveletet lefolyó felett végeztem, azt hittem ki fog folyni valami, de semmi nem folyt ki. Normális, hogy a széthúzás után sehova nem folyt semmi?

Tehát itt a két része a ventinek. Ha jól értelmezem, ki kell valahogy tisztínatom a csapágyat majd megolajozni. De mi a "leitatás"? Alkoholos vattával tisztítsam ki?

Ha megvolt a takarítás meg a kenés, akkor visszatolom a tengelyt a "lyukba", de azt nem tudom, hogy fogom a zégert a helyére visszatenni.
Mutasd a teljes hozzászólást!
Csatolt állomány
A tisztítás után rakd vissza a tengelyt kevés olaj cseppel, majd a hasított seeger gyűrű(fehér műa) csak simán told rá.Ezután el fog indulni.A leitatás történhet PZS -vel(papírzsebkendő) is.A záró gumidugót a helyére,majd a takaró fóliát fel,beszerelés,használat.
Mutasd a teljes hozzászólást!
a pórusok megtelnek olajjal. Ez szárad ki idővel, előidézve a kopást.

Üdv! Nem inkább grafitbronzból készülnek porkohászati úton a csapágyak és a grafit kopik ki a felületből? Grafitos olaj a stabil megoldás, a tiszta olaj, különösen a wD 40, az átmeneti kenés után, még jobban kimossa a grafitot. Azt is mondhatnám, a WD 40 egy kehés csapágynak olyan, mint döglödő lónak az új patkó.
Sok év óta bevált és hosszútávú megoldást jelentő kenőanyagom.
Kormányszervó olaj, (bármilyen vékony olaj a múszerolaj kerülésével), grafit, (grafitos olajadalék), olajtapadásnövelő, (mézszerű olajadalék), kopásgátló, siklási tulajdonság javító adalék, (fémijonokat tartalmazó anyag. Van egy-két matuzsélemi korú ventillátorom, ami 1,5-2 éve kifogástalanul és csendben pörög, kenés után.
Mutasd a teljes hozzászólást!
de azt nem tudom, hogy fogom a zégert a helyére visszatenni.


Kend be a tengelyt izlés szerinti anyaggal, de vékonyan ha már tiszták. (Nem írtam, hogy kivehető a lapát, mert nem mindegyik az). Rakd össze. A kibukkanó tengelyvégre egyszerűen illeszd rá a műanyag lukas közepét majd nyomd rá ujjal, kicsit megnyitott csipesszel, vékony furatú bármivel, menni fog. Tegyél alá valamit, ahol könnyű megtalálni ha elpattan. Ez előfordul.
Fedd le a csapágyat a végén, mert most már könnyen összeszedi az olaj a port.
Mutasd a teljes hozzászólást!
Sikerült összerakni, köszönöm szépen a válaszokat. Már csak össze kéne újra építeni a gépházat, aztán jelentkezem az eredményekkel.
Mutasd a teljes hozzászólást!
Összerakva símán, akadásmentesen tudod forgatni?
Ha igen, akkor beszerelve is jó lesz.
Mutasd a teljes hozzászólást!
Igen, simán tudom forgatni. Picit azért érezhetőbben nagyobb az ellenállása, mint a többi ventinek, de lehet ez a méretéből adódik (ez a ventilátor a legnagyobb a gépemben, az összes többi csak kisebb ennél), de attól függetlenül megy. Tüdőlevegő és sűrített levegős palack is meghajtja, valamint ha rákötöm a tápegységre, ott is jól forog.

Amikor a zégergyűrű sikeres leapplikálása után szétszedtem, igaz semmi nem folyt ki (mint ahogy a korábbi hozzászólásban írtam), de amikor takarítottam akkor ilyen sűrű, egy-két helyen darabos, fekete szutymó volt a tengelyre rakódva, valamint a csapágy két nyílásánál.

Olyan, mintha használt étolaj lett volna. Végülis az alkoholos vatta maradt, azzal lemostam, aztán WD-40 majd műszerolaj. Szóval most már megy, köszönöm szépen a segítséget mindenkitől. Remélem, még kibírja egy darabig...
Mutasd a teljes hozzászólást!
..majd műszerolaj.


A műszerolaj nem jó. Gyorsan sűrűsödik be. A meleg környezetben viszont gyorsan csökken a viszkozitása.

Én ritkán szoktam ventilátort javítani. Akkor a hajlított szárú motoros oldalvágóhoz használt (szár)kenőanyagot használom.
Nem szárad ki, hő hatására sem változik jelentősen a kenőhatása.
Mutasd a teljes hozzászólást!
Oszd meg másokkal is!