A Facebook tegnap jelentette be, hogy Graph Search (azaz "Gráfos Kereső") néven egy az eddigiektől teljesen eltérő módon működő új, közösségi keresőt indított be oldalán. A világszerte már közel egymilliárd ember által használt oldal keresőjének különlegessége, hogy - a konkurens megoldásoktól eltérően - nem az egyetlen abszolút "igazságot" és választ próbálja megadni a neki feltett kérdésekre, hanem minden felhasználó számára személyre szabott, egyedi válaszokat ad a keresésekre.

Mindehhez a Graph Search a felhasználó közösségi hálózatát és az abban megosztott adatokat használja fel. Például egy étterem keresése esetén aszerint rangsorolja a találatokat, hogy az adott vendéglátóipari egységek a kereső felhasználó hány barátja, ismerőse lájkolta vagy írt pozitívat róla és hányan szidták esetleg ott az ételek vagy a kiszolgálást színvonalát.

A Graph Search az ismertségi hálóban tárolt adatok alapján keres, illetve azzal súlyozza a találatokat, teljesen személyre szabott eredménylistát létrehozvaA Graph Search az ismertségi hálóban tárolt adatok alapján keres, illetve azzal súlyozza a találatokat, teljesen személyre szabott eredménylistát létrehozva

Ugyanakkor a kereső maga az ismertségi háló keresését is egyszerűvé teszi azon keresztül, hogy lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy azok ismerőseik ill. az ismerősök ismerősei között is különböző kritériumok alapján szűrjenek. Mindezt ráadásul természetes nyelven megfogalmazott keresőkifejezések segítségével, amik esetében nem szükséges bonyolult szintaxist megjegyezni, hanem elég annyit beírni, hogy pl. "éttermek, amiket a barátaim is szeretnek", vagy "olyan ismerősök, akik szeretik a rock-zenét".

Az oldal új keresője ezeket mind megérti, és automatikusan szolgáltatja a kívánt eredményeket a benne tárolt óriási mennyiségű adat segítségével. A Graph Search így rendkívül hasznossá válik mind valós életbeli helyszínek, mind a Facebook-ra feltöltött anyagok, sőt, még új ismerősök szerzése esetén is. Segítségével ugyanis például bárki könnyen rákereshet a hozzá földrajzilag vagy éppen az ismertségi lánc révén közel álló, azonos érdeklődésű személyek halmozására - sőt, akár kvázi társkeresőként is tudja az oldalt használni, a kritériumainak megfelelő potenciális párjelöltek felkutatása révén.

Az új keresővel kapcsolatos egyetlen komoly problémát a felhasználók számára az jelentheti, hogy az minden korábban a Facebook mélyén elásott, kézzel szinte fellelhetetlen adatot és apró részletet is felderíthetővé tesz ismerőseik, vagy akár bárki más számára is. Így - főleg ha az illető gavallér módon bánt adatvédelmi beállításaival és megosztásai láthatóságával - még a korábbiaknál is könnyebben és jobban profilálhatóvá válik, akár ismerősei, akár vadidegenek számára is, akik immár automatikusan, a közösségi oldal segítségével deríthetik ki személyes preferenciáit, szokásait is.

Részben vélhetően pont az ebből adódó problémák felderítése és kezelése érdekében a Facebook az új keresőt egyelőre csak fokozatosan vezeti be. Az új szolgáltatás alig 100.000 amerikai felhasználó számára válik elérhetővé első körben, és az oldal a későbbiekben is csak lépcsőzetesen kívánja abba bevonni egyre több tagját a közel egymilliárdból. Jelentkezni a tesztelésre a Graph Search honlapján lehet, de az, hogy mikor teszi majd elérhetővé a keresőt az illető számára az oldal, csak utóbbin fog múlni.

Az oldalon kívülre tekintve a Facebook új szolgáltatása nem valószínű, hogy - legalábbis belátható időn belül - megingatja majd a Google trónját. Ugyanakkor még az eddigieknél is biztosabban bebetonozhatja a közösségi oldal szerepét a keresőóriással szemben a weben, és komoly hirdetési bevételeket hódíthat el utóbbitól és annak általános célú keresőjétől. Az új kereső egyben ismét értékkel ruházhatja fel az utóbbi időben szinte jelentéktelenné vált lájkokat is - persze csak akkor, ha a Facebook-nak sikerül ezek automatikus, manipulált leadásának problémáját megoldani, ami nélkül a keresőjében rejlő potenciális teljesen kihasználhatatlanná válhat.