A Google csütörtökön egy olyan új kezdeményezést jelentett be, aminek segítségével azok a webezők, akik nagyon neheztelnek a webes reklámokra, egyetlen csapásra megszabadulhatnak azoktól - anélkül, hogy ehhez sunyi módon blokkolniuk kellene azokat. A Contributor programba jelentkezőknek ugyanis maga a Google kapcsolja ki a hirdetések megjelenítését - egy jelképesnek tekinthető összegért cserébe.

A megoldás előnyét az jelenti a hagyományos reklámblokkoláshoz képest, hogy segítségével a webezők úgy szabadulhatnak meg a hirdetésektől, hogy ezzel párhuzamosan nem károsítják meg az általuk használt weboldalakat, sőt, aktívan hozzájárulnak azok működésének további biztosításához is. A reklámmentességért cserébe beszedett díj legnagyobb részét ugyanis a Google pont azoknak a weblapoknak adja majd tovább, amikre a felhasználók ellátogatnak, és amiken a reklámok megjelentek volna.

A hirdetések megjelenítését "megváltó" felhasználók a reklámok helyén egy semleges mintát, illetve egy a támogatásért cserébe köszönetet mondó szöveget láthatnak az oldalakbanA hirdetések megjelenítését "megváltó" felhasználók a reklámok helyén egy semleges mintát, illetve egy a támogatásért cserébe köszönetet mondó szöveget láthatnak az oldalakban

Az oldalakat így kár nem éri, az arra allergiás webezőknek pedig nem kell elviselniük a számukra idegesítő reklámokat. Utóbbiak helyén a weblapokban egy semleges mintával kitöltött téglalap, illetve egy köszönő üzenet jelenik meg a támogatásért cserébe.

Utóbbi mértékét ráadásul a webezők saját maguk, szabadon határozhatják meg, havi 1 és 3 dollár (tehát 240 és 720 forint) között. Minél többet fizetnek a reklámmentességért cserébe, annál jobban támogatják az általuk látogatott weboldalakat, amiknek így annál több eszközük és forrásuk lesz szolgáltatásaik bővítésére és javítására, illetve saját maguk további fenntartására.

A Contributor egyetlen hátulütője, hogy egyelőre sem webezők, sem oldalak nem csatlakozhatnak szabadon hozzá. Ehelyett előbbieknek meghívót kell kérniük, és ha be is kerültek, akkor is a megvásárolt reklámmentességet egyelőre csak néhány szájton (köztük pl. a Mashable-n, az imgur-en, valamit a The Onion-on és az Urban Dictionary-n) élvezhetik.

Ennek ellenére nyilvánvaló, hogy a Google távlati célja minden, a lehetőség iránt érdeklődő webező és weboldal bevonása a programba, ezáltal pedig egy közvetlenebb és átláthatóbb módon finanszírozott, nem utolsó sorban pedig jobban használható web kialakulásának lehetővé tétele.