A tavalyi hasonló után idén egy olyan fekete pénteki akciót látszik lebonyolítani az egyik legismertebb hazai online áruház, ami komoly aggályokat vet fel a cég szándékait vagy legalább technikai képességeit illetően. A fantasztikus akcióban ugyanis a bolt hihetetlen kedvezményekkel (sokszor fél áron) kínál termékeket eladásra - éppen csak azokat szinte senki nem tudja megvenni.

Az áruház (amelynek nevét szándékosan nem írjuk le itt) már jó előre beharangozta idei akcióját is, azt ígérve, hogy ezúttal már jelentős kapacitásbővítéssel várják a különleges napon az engedményekre éhes vásárlókat. Utóbbiak az oldalra beesve valóban elképesztően jó ajánlatokkal találkoznak, amik között hirtelen nem is tudják mit és melyiket vegyék meg először.

Aztán amikor végre mégis sikerül döntetniük, jön a meglepetés. Az áruház ugyanis egy nyilvánvalóan jó előre és gondosan megszerkesztett üzenetben értesít minket, hogy valójában nem engedi a felhasználónak még a kosarába sem tudja rakni a kiszemelt termékeket. Indokként a bolt azon abszurd állítást jelöli meg, ami szerint bizony az interneten is sorba kell állni - legalábbis náluk.

Ennek ellenére az áruház a sorban álláshoz sorszámot nem oszt, az újbóli hosszú időn (akár egy teljes órán keresztüli) ismételt kosárbatételi próbálkozások pedig megszakítás nélkül kudarcba fulladnak. Így teljesen érthetetlen, hogy a bolt által posztulált sorban állás miként is valósul meg, vagy hogy a kvázi a sorba kényszerített vásárló egyáltalán sorra kerülhet -e valamikor.

A helyzetet fokozza, hogy bár a bolt oldalán nem közli, de az akció reggelén nem hivatalos csatornákon át kiszivárogtatta, hogy hackertámadás áldozatává vált - és ez áll a fennakadások hátterében. Ezen történet hihetőségét szintén némileg csorbítja, hogy a látszólag akciósan megvásárolható termékek közötti böngészés gyakorlatilag kifogástalanul működik - probléma csak előbbiek tényleges megvásárlásával van, ami tapasztalataink szerint szinte lehetetlen.

Ha mégis sikerül valamilyen terméket valamilyen csoda folytán a kosárba rakni és megpróbáljuk megrendelni azt, akkor jön az újabb meglepetés. A számlázási és szállítási adatok, valamint a fizetési mód megadását követően ugyanis az áruház közli, hogy az adott termék "készletkorlátos" (ami adott esetben gyakorlatilag azt jelenti, hogy elfogyott), és legyünk szívesek törölni a kosarunkból. Hogy ez mégis hogyan egyeztethető össze a sorban állással, vagy hogy miként fogyhat el egy termék, amit már beraktunk a kosarunkba, arra nem kapunk magyarázatot.

Mindezek alapján joggal merül fel a kérdés a vásárlókban, hogy nem -e a jó magyar kereskedelmi szokás, a kamuakció áldozatává válnak -e amikor a szóban forgó boltban vásárolni próbálnak, és vajon az áruház működése megfelel -e a törvény előírásoknak, köztük az akciós termékek megfelelően nagy készletére vonatozó szabályoknak is.

Szerinted?