Úgy tűnik, hogy az Európai Unió után az Egyesült Államokban is hamarosan el fog készülni egy olyan törvénytervezet, ami elő fogja írni a gyártók számára, hogy azok az eddigieknél könnyebben javíthatóvá tegyék a készülékeket. Az ún. "Right to Repair"-t (Javításhoz való jogot) biztosító törvény kidolgozására Joe Biden amerikai elnök az elkövetkező napokban fogja felkérni a Szövetségi Kereskedelmi Bizottságot (FTC) - tudta meg a Bloomberg.

Az új törvény vélhetően arra fogja kötelezni a gyártókat, hogy azok biztosítsák a megfelelő dokumentációkat, sőt, eszközöket és alkatrészeket is ahhoz, hogy a különböző eszközöket a fogyasztók, illetve független szakemberek maguk is javíthassák, és ne kelljen feltétlenül a gyártó saját szervizeit, illetve az utóbbi által hitelesített (ugyanakkor jellemzően az ezt biztosító szerződés keretében igen komolyan le is korlátozott) partnercéget megbízniuk ezzel.

Jelenleg a legtöbb nagyvállalat (élükön az Apple-lel) teljesen elzárkózik ez elől, sőt, az utóbbi években egyre több olyan módosítást hajt végre termékeiben, és olyan megállapodást köt beszállítóival, amik célja egyértelműen a szóba forgó szerkezetek az ilyen, független szervizek általi javításának ellehetetlenítése olyan egyszerű dolgok esetében is, mint pl. egy SSD meghajtó vagy akár a kijelző cseréje is.

Az új szabályozás ellen természetesen az említett gyártók igen durva - sokszor nettó hazugságoktól sem mentes - ellenkampányt folytattak az elmúlt években, és várható lesz, hogy a mostani törvény szövegezését is megpróbálják majd úgy befolyásolni, hogy az számukra kedvező legyen. Az Apple és társai jellemzően arra hivatkoznak érvelésükben, hogy ha a felhasználók és független szervizek is javíthatnák szerkezeteiket, akkor az veszélyt jelenthetne mind a felhasználókra, mind azok adataira is - és hogy ők csak emiatt (tehát kvázi saját érdekükben) kötik meg vásárálóik kezét az ügyben.

Persze az igazság az, hogy - mint azt több, közelmúltbeli példa is bizonyítja - az adatok védelmére akkor sincs semmi garancia, ha a javításokat csak a szerződéses partnerek végezhetik el, és persze munkájuk minősége is gyakran hagy kívánnivalót maga után. A valóságban a dolog a gyártók részéről az alkatrészellátás, valamint a javítások korlátozásáról és a felettük történő kontroll megtartásáról szól, hiszen ezek révén jelentős bevételre tehetnek szert, de ami még fontosabb: könnyen irányíthatják, hogy a felhasználók hogyan és mikor legyenek kénytelenek újabb és újabb termékeket vásárolni tőlük.

Ez persze alapvetően szembe megy a fogyasztók érdekeivel, ráadásul jelentős mértékben hozzájárul a környezet szennyezéséhez is, ami egyre elfogadhatatlanabbá válik világszerte mindenhol, többek között a globális klímaváltozás következményeinek súlyosbodásával párhuzamosan.