Az Epson, ami már korábban is a fogyasztóvédők kereszttüzébe került versenykorlátozó intézkedései miatt nyomtatóiban, a napokban ismét kiverte a biztosítékot a javíthatóságot és fenntarthatóságot szorgalmazó szervezeteknél. Kiderült ugyanis, hogy a cég nyomtatói egy előre meghatározott idő után leállnak és megtagadják a további működést - gyakorlatilag egyfajta tervezett elavultatást megvalósítva, mondják.

Az érintett nyomtatók arra panaszkodnak, hogy szervizelésre van szükségük, és nem hajlandók ezt követően nyomtatni. Ugyanakkor az üzenet megjelenése nem függ attól, hogy tényleg szükség van -e a szervizelésre, hanem egy előre meghatározott idő után mindenképpen megjelenik - ellehetetlenítve az eszköz további használatát, teljesen függetlenül annak állapotától.

Az Epson szerint minderre azért van szükség, mert a nyomtatók a tintafelesleg felszívására használt szivacsbetétje egy idő után telítődhet, és ha a készülékek ez után is folytatnák a működést az károkat okozhatna a felhasználó tulajdonában, sőt, biztonsági veszélyt is keletkeztethetne, ha a tinta kapcsolatba kerülne elektromos alkatrészekkel. Ezért aztán inkább a nyomtató megtagadja a további működést, amíg a szervizben ki nem cserélik a szóban forgó szivacsot rajta.

Bár a cég biztosít egy segédprogramot a felhasználók számára, amivel azok újra engedélyezhetik a nyomtatást saját felelősségre, ezt csak egyetlen alkalommal tudják használni, és ezt követően csak egy rövid ideig válnak ismét működőképessé az érintett készülékek. Ráadásul a cég valójában nem méri a gyűjtőszivacs telítettségi szintjét - hanem egyszerűen egy fix mennyiségű nyomtatás, illetve üzemidő után tiltja le printerei működését.

Egyes jogi szakértők szerint a dolog nem csak káros a fogyasztók számára, de konkrétan teljesen illegális is, hiszen előre meghatározza, korlátozza a termék használhatósági idejét és ellehetetleníti annak további használatát (függetlenül annak tényleges állapotától), ami kimeríti a törvényileg tiltott tervezett elavulás tényállását.